Iskolánk hírei

A mérleg két oldala
Egy iskola élete nagyon összetett. Nem abból áll, hogy ki és becsengetnek. Reggeltől délutánig nagyon sok minden történik, mely események középpontjában a gyerek áll. Iskolánk tantestülete elkötelezett a mindennapi munka során, s a nap, a tanítási óra minden percét a gyerekek érdekeit szem előtt tartva szervezzük. Van-e összhang az iskola, a pedagógus és a szülői ház elvárásait illetően? Egyformán fontos-e az a szülőnek, ami az iskolának? Számos hasonló kérdést tehetnék fel, de nem teszem. Inkább néhány gondolatot osztanék meg, s szeretném, ha a jövőben e gondolatok mentén működnénk együtt.
Vannak kötelezettségeink és jogaink. Első helyre teszem a kötelezettségeket, melyekből néhány alapvetőt említenék, mely megkönnyíti a munkánkat:
•    bepakolt-e a gyerek mindent a táskájába,
•    kész-e a házi feladata,
•    tanult-e?
Apróságok, de ezek megkönnyítik a mi munkánkat. Ha ezekkel minden szülő tisztában van, akkor is marad még feladata a pedagógusnak. Nem a mai gyerekekre jellemző csak, hogy esetleg feledékenyek, vagy éppen nem a legfontosabb az életükben a házi feladat elkészítése, a tanulás. Így volt ez régen is, s így lesz a jövőben is. Ezért vagyunk mi pedagógusok és szülők. Tehát a mérleg egyik oldalán ott a felnőtt, aki ha kell napi kapcsolatban kell állnia az iskolával. Ez a kapcsolat legyen partneri, s mi erre vagyunk nyitottak. A partnerek egymás munkáját segítik, s kritikát is megfogalmaznak, mely által a munka jobb lehet.  Az ismeretlen, háttérben megbújó, s kemény kritikát megfogalmazó szülőt nem az vezérli, hogy valami jobb legyen. Még az is előfordulhat, hogy rosszul sül el az ilyenfajta hozzáállás. Egy település életében, jövője szempontjából fontos az iskola. Legyen ez fontos a szó igazi értelmében az ide járó gyerekek szüleinek is. Így is van elég problémánk. Akarnak-e tanulni a gyerekek? Bizony van, aki akar, de szép számmal akad, aki egyáltalán nem akar. Ez önmagában komoly problémákat vet fel. Napi küzdelmet folytatunk ezekkel a gyerekekkel, pedig nem egyedül az iskola érdeke, hogy mi lesz a gyermekből. Csak körül kell nézni a környezetünkben. Annak is nehezek a mindennapok, aki tud dolgozni. Végzettség nélkül szinte lehetetlen munkát vállalni. Ez lenne a minimum, amit az iskolának és a szülői háznak együtt el kell érnie. E gondolatkört itt lezárom, s kérem a szülőket a korrekt véleménynyilvánításra. A mérleg másik oldalán a félévben végzett munkánk van, eredményekkel és kudarcokkal.

Versenyek, melyeken szépen szerepeltek a gyerekek:
•    Dunaújváros: Paint verseny: Budai Hanna - 2. helyezés, Zaryczki Emma - 1. helyezés
Felső tagozat: Debreceni Dezső, Kökény Rafael - 3. helyezés
•    Dunaújvárosban szövegértő versenyen Horváth Viktor 3. helyezett lett.
•    Mikulás – kupa úszóverseny Iváncsán:
•    Patatics Zoltán, Nagy Szabolcs – I. helyezés
Németh Barnabás, Pribék István – II. helyezés
Székesfehérváron, a megyei versenyen 2 tanuló képviseli iskolánkat.
Debreceni Dezső Érden, a biológia versenyen 50 tanulóból 10. helyezett lett.
A 8. osztályosok a Pusztaszabolcson megrendezett Vállalkozz okosan! versenyen szépen szerepeltek (VI. hely)
Nagyvenyimen idén először képviselték iskolánkat a legügyesebb mesemondók: Kaszap Elina, Nagy Laura, Nyikus Evelin, Pető Petra, Varga Petra és Varga Dorina.
A baracsi teremfoci bajnokságon a 7-8. osztályos fiúk a 3. helyet szerezték meg.
Farkas Aliznak és felkészítőjének gratulálunk:
-    Magyar Kultúra Napja Dunaújváros: arany minősítés
-    Népdalverseny Pusztaszabolcs: 2. helyezés
-    Fülemüle Népzenei Fórum: nívódíj
-    Ki mit tud? Tatabányán: ezüst minősítés
Néptáncosaink a településen és a település határain túl is szívesen vállalnak fellépést.
Pályáztak és nyertek az első osztályosok:
-    Mosolygó fogacskák
-    „Osztály vigyázz!”
-    Az év osztályterme
-    Ablakdíszítő pályázat 1. hely
Természetesen nem maradtak el a tanórán kívüli tevékenységek sem, melyek a személyiségfejlesztés, a közösségformálás szempontjából nagyon fontosak.

A 8. osztályosok drámafoglalkozás keretében készültek, s mutatták be a tanulóknak Tamási Áron: Ábel a rengetegben című művének részleteit.
Tánczos Krisztina tanárnő évente több alkalommal készíti fel a gyerekeket, s mutatnak be különböző művekből részleteket.
Ezek az előadások mindig színvonalasak, s értéküket növeli, hogy minden gyereknek jut szerep.

Civil szervezet felajánlásával élve 7-8. évfolyamos tanulóink elektronikai szakkörre járnak. Fő cél a szakma iránti érdeklődés felkeltése, a szabadidő hasznos eltöltése. A foglalkozásokat Papp László elektromérnök tartja.
Köszönjük a Sziront’ Art vezetésének.  

A február a farsangi készülődésről, majd a farsangról szól.
Nagyon ötletes jelmezeket láttunk, komoly felkészülés után mutatták be az osztályok a produkciójukat. A szülői segítség a jelmezalkotástól a büfé üzemeltetéséig, a takarításig jelen volt. Hálás köszönet illeti a konyhán dolgozókat, s Kati nénit, aki ajándékba sütött 300 palacsintát, mely hosszú évek óta kedvence a gyerekeknek.

Csoportos helyezettek:
I.    helyezést a 8. osztályosok értek el. A sok készülés meghozta az eredményét.
II.    helyezett a 4. osztályos csapat lett, nagyon ügyesek voltak.
III.    helyezett a 7. osztály produkciója lett.
Egyéni helyezettek:
I.    helyezett Nagy Vivien (2. osztály)
II.    helyezett Gyurnik Mihály (1. osztály)
III.    Horváth Viktor (4. osztály)

Egy jól szervezett csapatmunka volt a farsang lebonyolítása.

Ha van napsütés, van borult ég is.
Kitűnő tanuló az alsó tagozatban:
1.: osztály 7 tanuló kapott kiválóan megfelelt bizonyítványt.
3.: osztály: kitűnő: Zaryczki Emma, Kroó Zoltán
4. osztály: Horváth Viktor
Felső tagozat kitűnő tanulói:
5. osztály: Pető Petra
6. osztály: Horváth Márton
7. osztály: Varga Dorina, Németh Barnabás
8. osztály: Farkas Aliz
Arány: 9%
Sajnos a tantervi követelményeket nem teljesítette:
-    Alsó tagozat 1 tanuló
-    Felső tagozat: 7 tanuló kapott elégtelen bizonyítványt: 8%-a a tanulóknak.
A számok tükrében is látszik, hogy van feladat a 2. félévben is.

Mitől lesz jó egy iskola?
A jó iskola személyiséget fejleszt, jobb eredményekre késztet, a tanulókban a pozitívumokat erősíti, fejleszti a tanár- diák együttműködést. Kollégáimmal hisszük, hogy mi együtt ezt az irányt választottuk. Okosan, megértőn, együtt érzőn, bizalommal fordulunk a gyerekek felé, akik nagyon érzékenyek. Mi nem fával, kővel,… dolgozunk, hanem jelen vagyunk a gyerekek kapcsolataiban, a kommunikációjukban, a viselkedésük korrigálásában, megerősítésében. A kapcsolataink során kiemelném a felelősség szót, melyet a gyerekek nevelő- oktató munkája során tanúsítunk. E felelősség mellé keressük a partnereket.

4. osztályosaink többször jártak az oviban, mely már hagyomány, s mivel jól sikerült a „kisgólya” avató, ebből is szeretnénk hagyományt teremteni.
Készülünk a nemzeti ünnepünkre, s figyelemmel kísérjük a 8. osztályosaink beiskolázását.
Április hónapban ismét megtartjuk jótékonyság rendezvényünket, melyre minden érdeklődőt szeretettel várunk.

Gyerekszemmel

Január 22-én egy izgalmas és sikeres énekversenyen vettem részt. Tavaly is szerepeltem ezen a megmérettetésen, akkor sem jöttem haza üres kézzel. Ellenfeleim is nagyon szépen énekeltek. Varga Evelin felkészítő tanárommal érkeztünk a verseny helyszínére, melynek szép eredménye született. Kiemelt- arany díjas lettem, melynek örülök.
Farkas Aliz 8.o.

Országos pályázat
Ebben a hónapban Tánczos Kriszta tanárnő felhívta a figyelmünk egy pályázatra, melynek témája a tűzoltás volt. A budapesti Tűzoltó Múzeum hirdette meg. Verset kellett írni, nyomtatott formában kérték. Mit sem sejtve küldtem el szerzeményem tanárnő ellenőrzésére, ám mire el is felejtettem volna tanárnő szólt, hogy hívták és országos díjazott lettem. Azóta már lezajlott a díjátadó, amin sajnos nem tudtam ott lenni. A szervező felhívott és örömmel gratulált. Élvezet volt részt venni valami újban, és képességeimet próbára tenni.
Keilbach Réka 7.o.