Fotók Besnyő életéből

Galériánkban a községünk fontosabb eseményeiről, helyszíneiről gyűjtöttünk össze fényképeket. Lehetőségünkhöz mérten a programokról fotókat készítünk, de szívesen fogadjuk a lakosok által beküldött képeket is. Ha Ön is rendelkezik olyan fotóval, amelyet szívesen látna a község honlapján, kérjük, hogy Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. szíveskedjen elküldeni.

     Fejes Zsuzsanna

        Polgármester

 

Besnyő Község Önkormányzat hivatalos honlapján megjelenő valamennyi fénykép, szöveg, videófelvétel kizárólag az Önkormányzat előzetes írásbeli hozzájárulásával használható fel.

Szelfipont a Ligetben

Sárosdi Marcsi ötletét felkarolva és azt kiegészítve önkormányzatunk elkészíttette a Ligetben településünk nevének betűiből álló  szelfipontot. Az ő betűt egy szívvel helyettesítettük, melynek belső rácsozata alkalmas „szerelemlakatok” elhelyezésére.
Fejes Zsuzsanna
polgármester

Bővebben: Szelfipont a Ligetben

Iskolánk hírei - Vakáció!!

Május 10-én visszatért az élet, a jókedv, a zsivaj az iskolába. Mindenki nagyon várta, de legfőképp a gyerekek és szüleik örültek, s bizony nekünk pedagógusoknak is nagyon hiányzott már a személyes találkozás, a gyerekzsivaj.
Miután a törvénnyel vitatkozni nem lehet, csak betartani, így már május 19-én idegen nyelvből, 26-án szövegértés és matematikából írtak kompetenciamérést a 6. és 8. osztályosok. Nem mondanám, hogy nagy örömmel tették, de becsülettel végig csinálták a 4 órát.
Egy egész tanéven át tartó Bálint Ágnes Olvasóversenyen két 2. osztályos csapat mérettette meg magát. Ezen a versenyen 3. és 4. osztályos csapatok is részt vettek. A gyerekek a középmezőnyben végeztek.
Csapatok:
Olvasómanók: Fodor-Nagy Fanni, Komáromi Maja, Madarász Noémi, Kocsis Ádám. Olvasóbajnokok: Németh Csenge, Németh Csongor, Kiss Vince, Debreceni Zalán. Gratulálunk a gyerekeknek, s bízunk benne, hogy a könyv, az olvasás szeretete felnőtt korukig elkísérjük őket.
A Kinder Mesekönyvtárak pályázat keretében 500 000 Ft értékű Libri ajándékutalványt nyertünk a könyvtár számára, melyet Bodrogi Csilla kolléganőnek köszönünk. Még sikerült a lehetőségek függvényében egy ásványkiállítást is megszervezni, melyet minden évben nagy érdeklődés követ.
Az Arany Újság még júniusban is megjelent. A 4. osztályos Németh Regina és Molnár Liza lelkesen szerkesztették az újságot. Maradjon is meg ez a lelkesedésük!
Év végén a legnagyobb munka a tanév zárása, s vele párhuzamosan a következő tanév előkészítése. Az idei tanév nagyon nehéz volt a gyerekeknek a járvány miatt. Köszönet azon szülőknek, akik az online oktatásban segítették a gyerekek és a pedagógusok munkáját! Tudjuk, hogy a következő tanévben sok pótolnivaló lesz, s szeretnénk ezt a gyerekekkel együtt megtenni.
Mint minden évben, most is büszkék vagyunk azokra a tanulókra, akik egész tanévben nagyon nagy szorgalommal, kitartással végezték munkájukat, a tanulást. Ennek eredményeként kiválóan megfelelt minősítést kap első osztályban: Halász Lilla, Kun Krisztián, Patai Anna, Sztojka Vanessza. A 2. osztálytól érdemjegyek fejezik ki a tanulók teljesítményét.
Kitűnő tanulók: 2. osztály:
Csizmadia Zajzon,Debreceni Zalán,Kiss Eszter, Kiss Vince, Kocsis Ádám, Komáromi Maja, Madarász Viktória, Németh Csenge, Németh Csongor, Száki Liliána
3. osztály: Andrási Zoltán, Halász Botond, Kovács Hanna, Szikszai Nikolasz
4. osztály: Németh Regina, Molnár Liza Sára, Halász Bendegúz, Kecskés Bálint
4. osztály év végén díjat kaptak:
„Kis” Arany – díj”-at kapott Németh Regina, kimagasló tanulmányi eredménye, példamutatása és verseny eredményei elismeréseként.
„Kis” Arany – díj”-at kapott Halász Bendegúz, kimagasló tanulmányi eredménye, példamutatása és verseny eredményei elismeréseként.
Közösségért díjat kapott Molnár Liza, példamutatása és kiemelkedő közösségi munkája elismeréseként.
Nevelőtestületi dicséretben részesült Kecskés Bálint, kitűnő tanulmányi eredménye és szorgalma elismeréseként.
 
6. osztály: Varga Nóra, Szikszai Thesszalia
8. osztály: Zarycki Emma, Kroó Zoltán
A tanév vége egyéb feladatokat is ró az intézményre. Sikerült elérni, hogy a nyár folyamán megtörténik iskolánkban a sávszélesség bővítése. Reménykedünk, hogy minőségi javulást hoz az internet szolgáltatásban, ami jelenleg hol van, hol nincs, s nagyon lassú az intézményben. Terveztük a nyári karbantartást, melynek keretében a legnagyobb tétel lenne a csatorna kitisztítása. Várunk a tankerület engedélyére.
A gyerekek nagy-nagy örömére az idén már lehetett osztálykirándulást és ballagást tartani. Vannak az iskolában olyan rendezvények, melyek sok-sok pozitív hatást közvetítenek egy közösségben. Ezek a rendezvények is ilyenek.
Végzős diákjaink beiskolázása az alábbiakban megtörtént:
-gimnázium: 3 fő
-technikum: 7 fő
-szakgimnázium: 7 fő
Tőlük búcsúztunk szép ünnepség keretében:
Beri Krisztofer
Bildmann Bence Kristóf
Gelencsér György
Góman Attila
Juhász Olivér Zoltán
Kiss Márk Sándor
Kovács Nikolett
Kroó Zoltán
Kupi Jázmin
Lepsényi Máté Zalán
Rákóczi Ferenc Ákos
Ruszcsák Krisztofer József
Szkoklik Milán János
Varga Laura
Varga Rebeka
Vass Béla
Zarycki Emma

A ballagáson 8. osztályos diákjaink közül néhányan díjat kaptak:
Nevelőtestületi dicséretben részesült Varga Rebeka, aki munkájával hozzájárult iskolánk hírnevének, tekintélyének, megbecsültségének öregbítéséhez. A dráma előadások szervezőjeként, szereplőjeként felejthetetlen perceket szerzett tanulóinknak, a drámafesztiválok díjazottjaként dicsőséget szerzett iskolánknak.
 
Nevelőtestületi dicséretben részesült Gelencsér György, aki szintén a színjátszás területén alkotott maradandót. Finom humorával, segítőkészségével minden nehézségen átsegítette az előadások szereplőit, a rendezőt. Drámafesztiválokon díjakat nyert, s ezzel dicsőséget szerzett iskolánknak.

Közösségért díjban részesült Zarycki Emma, aki a közösség motorja volt, nem csak osztály, hanem iskolai szinten is. Mindig, mindenben lehetett számítani rá, kiváló problémamegoldó készségével nem csak társainak, hanem nevelőinek is segítséget nyújtott.
 
Közösségért díjban részesült Juhász Olivér, aki nem csak iskolánk hírnevének, tekintélyének, megbecsültségének öregbítéséhez járult hozzá a versenyek és drámafesztiválok díjazottjaként, hanem közösségformáló erőként az iskolai mindennapokban is kiemelkedően teljesített.

Közösségért díjban részesült Ruszcsák Krisztofer, aki tisztelettudásával, udvariasságával mindig példát mutatott társainak, és közösségformáló erőként az iskolai mindennapokban is kiemelkedően teljesített.

Arany –díj elismerést kapott Kroó Zoltán, nyolc éven át tartó kimagasló tanulmányi eredménye, példamutatása, versenyeredményei elismeréseként.

Jó utat, sok erőt, kitartást kívánunk végzős diákjainknak!
Nevelőtestületünk köszönetét fejezte ki és „Gyermekekért” díjat adományozott Molnár Gábor úrnak, aki önzetlen munkájával átsegítette a gyerekeket, szülőket, pedagógusokat a digitális oktatás technikai nehézségein.

A nyár teljen sok pihenéssel, feltöltődéssel, s kezdjük pihenten az új tanévet!
Két táborban vehet részt 20-20 kisgyerek június-július hónapban.

Kedves Besnyőiek!

Lejárt az időm. Tudtam, hogy egyszer bekövetkezik, mégis nehezen élem meg. Egy életút méltó lezárásában volt részem június 14.-én. Kollégáim, a település vezetői olyan búcsúztató keretében köszöntek el tőlem, melyet kevés nyugdíjba vonuló élhet át. Hálásan köszönöm mindenkinek, aki részt vett az ünneplésben, s jókívánságokkal halmozott el. Egy összetartó, jó közösség hozta létre e napot számomra. Szerettem Besnyőn lenni, itt tanítani. Úgy érzem megtaláltuk a legtöbb szülővel a közös hangot, s a település vezetői igazi gazdái az intézménynek. Mindig szívesen fogok visszaemlékezni az itt eltöltött évekre, a kedves, tisztelettudó, mosolygós gyerekekre. Megtiszteltetésnek veszem, hogy itt lehettem, s mindenkinek hálás köszönet!

Szülőknek, diákoknak jó pihenést kívánunk a nyárra!

Mátyási Sándorné

Bővebben: Iskolánk hírei - Vakáció!!

Elballagtak...

Elballagtak nagycsoportos óvodásaink, hogy az ősszel megkezdjék általános iskolai tanulmányaikat, és iskolánk nyolcadik osztályosai is búcsút intettek az intézménynek, tanáraiknak és egymásnak is. Rájuk a nyári szünet után várnak a középfokú oktatási intézmények. Reméljük, hogy sok szép emlék és tudás került a tarisznyákba! Jó egészséget, boldog életet, sok örömet és sikereket kívánok ballagóinknak.
Fejes Zsuzsanna
 polgármester

Bővebben: Elballagtak...

Áldás, békesség!

Túrmezei Erzsébet: Pünkösd után                     

Pünkösd előtt - sóvárgás titkos mélye.
Pünkösd előtt - ígéretek zenéje.
Pünkösd előtt - esedezés, esengés.
Pünkösd előtt - halk hajnali derengés.
Pünkösd előtt - szent vágyak mozdulása.
Pünkösd előtt - koldusszív tárulása.
Csendesen várni - várni, hinni, kérni!
Aztán - boldog pünkösd utánba érni!
S pünkösd után - szent égi erőt-vetten,
pünkösd után - Lélekkel telítetten.
pünkösd után - bátor tanúvá lenni,
pünkösd után - régit kárnak ítélni.
Krisztusnak élni és másoknak élni,
minden mennyei kincset elfogadni,
és pünkösd után - adni, adni, adni!
 

ÚJRAINDULNAK AZ ISTENTISZTELETEK AZ IMAHÁZBAN! (Kultúr köz 6.)
ELSŐ ALKALOM: JÚLIUS 4, 14 ÓRA.
Majd minden hónap első vasárnapján 14 órakor.

•    ISTENTISZTELETEKET minden Vasárnap 10-től tartunk Iváncsán, amelyeket élőben is közvetítünk.
Figyelmükbe ajánljuk a honlapunkon és facebook oldalunkon olvasható fontos információkat!
•    TEMETÉS, KERESZTELÉS, ESKÜVŐ, LELKI TÁMOGATÁS ügyében a lelkészek telefonon elérhetők.

web: ivancsa.parokia.hu    tel: 06 30 238 9773    email: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
facebook: Református Gyülekezet Iváncsa, Adony, Besnyő, Beloiannisz

Tavasz Kristóf és Tavaszné Kertész Ilona
Református lelkipásztorok

Gondolatok a gyermeknap alkalmából

„Vegyük komolyan a gyermeket.
Minden egyéb ebből következik.”
Kodály Zoltán


Nehéz hónapokat éltünk meg. Bizony, mindenkit megviselt a járvány.  Jólesett a tavaszi fellélegzés, a nyitás. Gyermekeink is újra indulhattak óvodába, iskolába, megszokott kerékvágásába kezdett visszatérni életünk. Bármennyire közhelyes, de lelkünket is megviselte ez a szokatlan életforma. Talán ezért is érintett meg az a számomra hétköznapi csoda, amelyben már nagyon sokszor volt részem, de most, ez még erősebben hatott rám. Szeretném megosztani az olvasókkal, a szülőkkel, ezzel ünnepelni az idei gyermeknapot, a gyermekeket.
 Könyvtárosi teendőim végeztével kimentem az iskolaudvarra. Szeretettel üdvözöltek a legkisebb gyermekek. Aztán jött a gondolat:
-  Szeretnétek színezni? – Természetesen és egyöntetűen hangzott az igen válasz.
Elkezdődött a komoly munka, körbeguggoltuk a padot és színeztünk. Csatlakoztam én is a kis gyerekcsapathoz.
- Tudjátok mit? Színezés közben mondjunk mesét! Találjuk ki, a mi saját mesénket! Mindenki tehet hozzá egy- egy mondatot. -  Lelkesen fogadták az ötletet.
- Egyszer volt, hol nem volt valahol messze a világban élt egy varázsló …  –  kezdtem a történetet.
Színeztek az apró kis kezek és közben szőtték a mese szálait, mindenki hozzátéve a saját gondolatait.
Bevallom, én már inkább csak mesehallgató voltam, hagytam a gyermeki gondolatokat szárnyalni.
Lenyűgözött, ahogyan szőtték a mese szálait, és talán ezzel kimondták gyermeki érzéseiket, gondolataikat a körülöttük levő világról és annak eseményeiről.  Ami igazán lelket melengető volt, hogy mesénk főhőse, a varázsló a jóságot varázsolta az emberek életébe. Ettől lett szebb és boldogabb az életük. Én, a legidősebb „gyermek” próbáltam őket kizökkenteni a jóságos varázsló történetéből, és közelebb hozni a valóságot így folytatva a mesét:
Múltak az évek és a varázsló nagyon megöregedett és megbetegedett.  Ereje elhagyta, már nem jutott el az emberekhez, hogy a jóságot és szeretetet elvigye…
Ekkor a jóságos varázsló kitalálója, egy kislány gyorsan folytatta a megkezdett gondolatot. és rögtön cáfolta az előbbit.
-De élt a földön egy távoli rokona a varázslónak és helyette ő vitte el az emberekhez a jóságot és szeretetet, hogy boldoggá tegye őket és még most is itt jár közöttünk.
Fátyolos lett a szemem a mese befejezésétől, és nagyon örült a lelkem. Eközben elkészültek a színes rajzok és boldogan futottak folytatva játékukat az udvaron.
Hamvas Béla gondolatai jutottak eszembe:
„Gyermekkirályt választanék, és hozzá küldeném a bölcseket, a katonákat és minisztereket, hogy tanuljanak tőle, nem tapasztalatot, hanem azt, hogyan kell a dolgokat komolyan venni. Különbséget tenni jó és rossz között? Nem. Örülni annak, ami van. Hasznot várni? Nem. Szépet csinálni. Dolgozni? Nem. Játszani. Boldoggá tenni az embereket? Nem Szeretni őket. Tapasztaltnak lenn? Nem. Tapasztalatlannak maradni, és ártatlannak, irreálisnak és elfogulatlannak, gyengének és romlatlannak. Megőrizni az emberinél magasabb égi realitást: azt, amelyik nem itt tesz bennünket otthonossá, hanem ott, ahol még gyermek él.”

Baki Ferencné

Bővebben: Gondolatok a gyermeknap alkalmából

Újra színpadon a Szironta – folytatódik az 500 harang koncertjei!

Bő egy év karantén után – a tavalyi nyári időszakot leszámítva, mikor egy picit koncertezhettünk – a járványügyi szabályokat betartva próbáltak zenészeink, így új zeneművekkel ünnepelhettük, hogy ismét közönség előtt léphettünk színpadra. Legutóbb Ráckeresztúron és Ráckevén szólaltak meg hangszereink, de koncertezhettünk a nyitás óda Gárdonyban és Beloianniszban is. Június hónapban a múzeumok éjszakája alkalmából Gödöllőn, a Királyi Kastélyban is újra zengenek a harangok, de az elkövetkező hetek, hónapok számos koncertet tartogatnak – van mit pótolni! Az idei évben (is) bővült a repertoár, immár amerikai harangokon szólalnak meg a magyar csengőkkel már felcsendült művek, a Rákóczi induló, Weiner Leó Rókatánca vagy éppen a Erkel Ferenc Hunyadi László operájából a Palotás, de a régi-új zenék mellett eddig nem hallott dallamokat is hallhatnak a nyári és őszi koncertjeinkre ellátogatók: szintén a Hunyadi-operából az Induló, vagy Kacsóh Pongrác János vitéz daljátékából két könnyedebb mű: Jancsi belépője és a Furulyanóta. Bartók Béla születésének 140. évfordulója alkalmából – igaz, az évfordulón a korlátozások miatt nem emlékezhettünk meg – harangokon felcsendülhet repertoárunkban az Este a székelyeknél. Persze a könnyedebb műfaj kedvelői is találnak újdonságokat: a szalagavatók talán nélkülözhetetlen műve a Hijo de la Luna mellett a Karib tenger kalózainak főcímdala is bekerül nyári-őszi műsorunkba. Nem titok, már a karácsonyi koncertanyag is az utolsó ráncfelvarrásokon esik át – ott is készülünk meglepetéssel!
De ne szaladjunk ennyire előre: több nyertes – és a COVID miatt elhalasztott – pályázatunk megvalósítása is zajlik mind térségi, mind pedig országos szinten. Lezárul június végén a környék (Adony, Iváncsa, Pusztaszabolcs, Ráckeresztúr) 4 óvodájában megvalósított zenei fejlesztésünk is. Véget ért a SziSza foglalkozások online féléve, minden gyermek sikeresen szerepelt a záróalkalmakon. Reméljük a szeptemberi indulásnál már tantermi foglalkozások keretében találkozhatunk az iskolákban és óvodákban is.
Az irodai munka terén is sikerekről számolhatunk be: igaz, zárt ajtók mögött zajlott le az adóbevallás időszaka, így is több mint 300 bevallást készítettünk, melyből várhatóan több mint egy millió forint forrást kapunk az adózói felajánlások által. Köszönjük mindenkinek, hogy megtisztelték irodánkat bizalmukkal, és külön köszönjük azoknak, akik adójuk 1 százalékával támogatták a Szironta Együttes munkáját. Az elmúlt időszak szerveztünk számára is komoly – sajnos tíz milliós nagyságrendű – anyagi terhet és bevételkiesést okozott, így még nagyobb súlya van az idei évben bármilyen támogatásnak.
A zenés-táncos rendezvényekre vonatkozó enyhítéseknek köszönhetően elkezdjük programjaink szervezését: a térség közönsége találkozhat majd jazz-harang előadásokkal, újra tervezünk találkozót, és folytatódik 500 harang koncertjei sorozatunk. Idén 50 koncertet ajánlottunk fel a településeknek, melyek szervezése már zajlik, az aktuális helyszínekről, időpontokról Facebook oldalunkon (fb.com/szironta) vagy honlapunkon (www.szironta.hu) tájékozódhatnak az érdeklődők. Az 50 koncert mellett előadói vagyunk a Tér-Zene program pályázatainak, és reméljük, hogy a Köszönjük Magyarország! program keretében is találkozhatnak az érdeklődők hangszereinkkel.
Már tárgyalunk arról is, hogy idén is kedvezményesen vehessenek részt a helyi lakosok az újra megnyíló Agárdi Popstrand nyári koncertjein – ha sikerült a megállapodás, újra játékkal is jövünk az elkövetkező hónapokban!
A nyár a koncertek mellett egy kellemes kötelességet is tartogat: a még nem rögzített dallamaink felvételét, hogy ősszel új lemezünk teljes terjedelmében elérhető legyen az érdeklődőknek. És már most jelezzük: a nyár végén vagy ősz elején a besnyői közönséget is várjuk egy „igazi” koncertre! Részletek hamarosan!

Fotó: Ódor Balázs

Bővebben: Újra színpadon a Szironta – folytatódik az 500 harang koncertjei!

Karate hírek

Május elején az Iváncsai Kiai Shotokan Karate Sportegyesület újra elkezdhette edzéseit az Iváncsai faluházban Rudas Attila faluházvezető jóváhagyásával. Az egyesület elnőke és egyben edzője Bachmann Tibor 4.danos karate edző nagyon örül, hogy szép létszám jön össze minden edzésére a falúból és a környező településekből egyaránt. A kis harcosok az óvodás kortól egészen a hetedik osztályosokig megtalálhatók. Hazánk Karate bajnoka május közepén Fejes Zsuzsa Polgármesterrel leegyeztetve Besnyőn is eltudta kezdeni edzéseit a tornateremben és szabadtéren egyaránt. Tibor, ha az egészségügyi helyzet engedi szeptembertől újra elkezdi az edzéseit Iváncsán, Besnyőn és Adonyban. Tibor várja azok az óvodások és iskolák jelentkezését, akik szeretnének a karate küzdősporttal megismerkedni.  

Iváncsai Kiai Shotokan Karate Sportegyesület

Bővebben: Karate hírek

Óvodai életünkből

A rendkívüli szünet után, április 19-től óvodásaink fokozatosan tértek vissza intézményünkbe.
Az édesanyákat, nagymamákat videón rögzített kedves kis műsorral köszöntötte fel mindhárom csoport.
Május közepén a Méhecske csoportosok versekkel, dalokkal, verses mese előadásával, tánccal mutatták meg szüleiknek, hogy az év folyamán mennyit ügyesedtek, mit tanultak az óvodában.
 
Gyereknap alkalmából élményekkel ajándékoztuk meg óvodásainkat a Szülői Szervezet támogatásával. Toppantó táncházat rendeztünk, mely tele volt játékkal, zenével, dalokkal, mondókákkal, örömmel, kacagással, tánccal, kultúránkkal való ismerkedéssel, közösségi élménnyel. Kalap Jakab saját dalaiból álló bábkoncertje a folk-világzene sokszínűségét ötvözi a magyar hagyományokkal egyedi stílusban, mellyel nagy sikert aratott a gyermekek és felnőttek körében.  Az 9 magyar kutyafajtát bemutató fergeteges előadást átszőtte a zenei és színpadi humor, és szóba került a felelős állattartás is.

A nagycsoportosoknak igyekeztünk minél több szívet melengető élményt szerezni az utolsó napokban. Ettünk finom sünis tortát, arcot festettünk, ügyességi feladatok végeztünk kerékpárral. Piknikeztünk és játszottunk a templom melletti területen, majd emlékül labdarózsa bokrot ültettünk az óvoda udvarán.

Derűs, egyben megható hangulatban zajlott a Süni csoport évzáróval egybekötött ballagási ünnepsége június 2-án. Vidám műsor után 12 nagycsoportos intett búcsút a kisgyermekkor első közös állomásának. Az intézmény három-négy éven keresztül jelentett második otthont a kicsik számára. Az elmúlt években sokat nevettünk, játszottunk, tevékenykedtünk, csodálatos élményekkel lettünk gazdagabbak, s közben megnőttek a gyerekek. Elköszönve, szívükben elviszik a sok jót, a boldog perceket. A ballagó óvodások vállára tarisznya került, kezükben lufival köszöntek el egymástól, az óvodától, barátoktól, nevelőiktől. Beszélgetésre, ölelésre minden volt óvodásunkat szeretettel visszavárunk!

Óvodától búcsúzó gyerekek:
Bachmann Léna                                                   Domak Enikő
Bór Alex Sándor                                                   Dull Mirella Mária
Chamie Moustafa                                                  Erdős Adél
Csizmadia Zorka Annabell                                     Kiss Bendegúz
Csobai Benett                                                      Madarász Bence
Darida Botond                                                      Ősz Bíbor Zselyke

Az óvoda és az iskola kapcsolata szoros és nagyon jó. Az iskolába lépő gyermek új közösségbe kerül, számára ismeretlen környezethez és szabályrendszerhez kell alkalmazkodnia. Több közös programot szervezünk a nevelési év folyamán az óvoda-iskola közötti átmenetet előkészítésére, megkönnyítésére a leendő elsősöknek és szüleiknek, a tanítóik számára. Tavasszal ellátogatott óvodánkba az iskola vezetősége megismerni és iskolába hívogatni a nagycsoportos gyerekeket. Június elején a szeptemberben iskolát kezdő gyerekek járták be és nézték meg a sulit. Nagy élmény volt a gyerekeknek, köszönjük az ajándékokat is!
A ballagó iskolások (akik nemrég még pici óvodásaink voltak) bolondballagással, vicces jelmezekkel örvendeztették meg az ovisokat. Sok sikert kívánunk nekik a továbbtanuláshoz!
   
Köszönjük a szülőknek, hogy segítették az óvodai életet ebben a nevelési évben is! Köszönjük, hogy a járványhelyzetben együttműködtek velünk, a szabályokat maradéktalanul betartották!
Az előttünk álló nyárra minden családnak sok-sok együtt töltött vidám napot, pihenést, önfeledt kikapcsolódást kívánunk!

Gönczölné Rákász Zsuzsanna
óvodavezető

Bővebben: Óvodai életünkből

Iskolánk hírei - Közelgő tanév kérdőjelekkel

A járványveszély miatt a kormány elrendelte, majd meghosszabbította a digitális munkarendet. A koronavírus miatt kialakult helyzethez gyereknek, szülőnek és pedagógusnak alkalmazkodnia kellett újra, szinte egyik napról a másikra.

A legnehezebb helyzetben talán az általános iskola elsősei vannak, hiszen őket dupla hatásként érik a jelenlegi körülmények. Frissen kerültek be egy új közegbe, most tanulnak írni-olvasni. Ez egy olyan folyamat, ami állandó kontrollt és visszajelzést igényel. A tanulási motiváció fenntartása szintén nagyon fontos, mert ez nemcsak a tanítás és tanulás hatékonyságát segítő elem, hanem az iskolai életre való szocializációt, ezáltal a gyermekek iskoláról alkotott elgondolását is meghatározzák.  

A nagyobbak számára is rendkívül fontos a napi kapcsolattartás, a rendszeresség (órarend, világos követelmények és következetes számonkérés) Az újszerű oktatással minden pedagógus, szülő és diák bizonyos mértékben rá van kényszerítve arra, hogy lépést tartson, vagy fejlessze technológiai ismereteit.

Molnár Gábor úrnak köszönhetően létrejött egy külön platform, amely megkönnyíti a kapcsolattartást a gyerekekkel, a szülőkkel. Nagyon szépen köszönjük Gábornak az önzetlen segítséget!

Április 19-től az alsós gyerekeknek megkezdődött a jelenléti oktatás. Továbbra is szigorú előírásoknak kell megfelelni ahhoz, hogy megelőzzük a járvány kitörését az iskolában.
Több szülő kérvényezte, hogy gyermekét mentesítsük a mindennapi iskolába járás alól. Ezeknek a tanulóknak a hiányzása igazolt, és ha meg is haladja esetleg a mulasztásuk a 250 órát, osztályozó vizsgát nem kell tenniük, mert jegyeik alapján osztályozhatók.

Sajnos nem tudni meddig fog elhúzódni a koronavírus miatt kialakult állapot, ezért a tanév vége tele van kérdőjelekkel. A Tankerületi igazgatói értekezleten elhangzott, hogy egyelőre nem lehet szervezni ballagást, nem tudni, hogy lesz-e idén nyelvi, illetve kompetenciamérés 6. és 8. osztályban.
Bár megkezdődött a nyári Csodaszarvas tábor szervezése, a kollégák felkészülése, sajnos még bizonytalan, hogy megvalósul-e a tábor.
Megtörtént a leendő első osztályosok beiratkozása, szeretettel várjuk a piciket szeptembertől.
Nagy megtiszteltetés érte iskolánkat. Hétfőn átvehettük az NFSZK Intézményi elismerését az integráció, az egyéni bánásmód, az autista gyerekek fejlesztése érdekében tett munkánk elismeréseként.
A digitális oktatás hátrányiról oly sok szó esett, de van néhány előnye is: hogyha a diákok megküzdenek ennek a bizonytalanságokkal teli nehéz időszaknak a kihívásaival, nő az önbizalmuk és fejlődik a személyiségük is.

Ismét szükség volt az Önkormányzat segítségére. Egy csőtőrés elhárításában kértünk, s kaptunk segítséget. A problémát hamar kiküszöbölték, így nem lett nagyobb kár. Dunaújvárosból sokkal nehezebb egy hibaelhárítást megoldani.

Régi álmunk is megvalósult. A kerékpártároló szilárd burkolatot kapott, így a gyerekek nem mindjárt sárosan jönnek be az épületbe.

Köszönjük a Polgármester Asszonynak és a Képviselő-testületnek, hogy nem hagyják magára az iskolát.

A Besnyői iskola valamennyi dolgozója nevében jó egészséget, sok türelmet és optimizmust kívánunk!
                                                                                                             Takács Katalin

Bővebben: Iskolánk hírei - Közelgő tanév kérdőjelekkel

Óvodánk életéből - Az óvodaérettségről

Nagy esemény minden szülő életében, amikor kicsi gyermekükkel először lépik át az óvoda küszöbét. A legtöbb gyermek 2,5-3 éves korában kerül az első családon kívüli közösségbe, az óvodába. A gyermek fejlettségi kora nem azonos az életkorával. Attól függetlenül, hogy a gyermek betölti a harmadik életévét, még nem jelenti azt, hogy az óvodára készen áll, hogy óvodaérett lenne. Nem az az elsődleges az óvodaérettség meghatározása szempontjából, hogy hány mondókát tud a gyermek, vagy képes-e elszámolni tízig. Ami az óvodába lépéshez nélkülözhetetlen, hogy a gyermek megérett a szüleitől, az édesanyától való elválásra, és képes bizonyos fokú önállóságra. A fejlődést több vonalról közelíthetjük meg, és minden területről elvárunk egy bizonyos szintet, amit egy gyermeknek el kell sajátítania ahhoz, hogy az óvodában megfelelően tudjon alkalmazkodni, óvodaérett legyen.

Amiket elvárhatunk egy óvodaérett gyermektől:
Érzelmi-szociális érettség: Az óvodába otthonról érkező kisgyermeknek meg kell tanulnia az édesanya távollétét tudomásul venni. Ha az anya-gyermek kapcsolat olyan alapokon nyugszik, ami biztonságot nyújt mind az édesanyának, mind pedig a gyermeknek, akkor képesek lesznek hosszabb ideig is elszakadni egymástól anélkül, hogy az elválás szorongást váltana ki belőlük. Ha a gyermek biztonságosan kötődik a szüleihez, akkor biztonságban fogja érezni magát az óvodában, hiszen tudja, érte fognak jönni, és az elválás nem végleges. Egy óvodaérett gyermek könnyen tud alkalmazkodni egy új közösségbe. Kezdeményez, érdeklődő a külvilág felé. Képes kapcsolatteremtésre gyerekkel, felnőttel egyaránt.

Beszéd, kommunikáció: Az érzelmi önállósághoz szorosan kapcsolódik a kommunikációs képesség is, hiszen fontos, hogy a gyermek meg tudja értetni magát másokkal, és képes legyen szükségleteit, igényeit kifelé kommunikálni. A sok közös beszélgetéssel segíthetjük ezt a készségüket és gyarapíthatjuk szókincsüket. Segítsünk nekik, mutassunk mintát arra, hogyan fejezzék ki gondolataikat, érzéseiket. A versek, népdalok ritmusa, ismétlődése jelentős hatást gyakorol a beszédfejlődésre, ezért kiemelt jelentőséggel bír, hogy mondókázzunk, énekeljünk, meséljünk nekik sokat. A közös beszélgetések, játékok, mesélés, a sok-sok miértre adott válasz meglendíti az ismeretek, s ezzel a szókincs bővülését.
Az utóbbi időben egyre több kisgyerek megkésett beszédfejlődéssel kerül az óvodába. Bár nagyon eltérő lehet a gyermekek beszédfejlődési üteme, bizonyos jelek árulkodnak arról, hogy szakembert kell felkeresni. Fiú gyermekeknél gyakrabban fordul elő a beszéd különböző mértékű késése. Az esetek nagy részében nem kell emiatt aggódni, főleg, ha néhány szó 2 éves korra már szerepel a repertoárban, a kommunikáció egyéb formái is jól működnek, és a gyermek megfelelően reagál a hangokra.
Ha a kislány 18 hónapos, a fiú 2 éves koráig nem szólal meg, akkor mindenképpen kivizsgálás javasolt. Ha a kivizsgálás során kóros eltérés nem mutatható ki, 2 és fél éves koráig még élettaninak tekinthető, ezen életkor után azonban már mindenképpen kóros.
Megkésett beszédfejlődésről beszélünk, ha a gyermek beszédkészsége az életkori átlagnak nem felel meg, tehát ha például a gyermek, aki 2 éves korára nem birtokol 50 szavas szókincset, és nem alkot 2 szavas mondatokat. Mindenképpen érdemes ilyenkor kiemelten foglalkozni a gyermek otthoni fejlesztésével! Ha csupán késésről van szó, akkor általában a beszéd fejlődése ugyanazokon a szinteken megy végbe, mint normál esetben, csak kissé lassabb mértékben. Ha azonban a késés 3 éves kor után is jelentős, mindenképpen érdemes szakembert felkeresni! Akkor is szakember felkeresése javasolt, ha a gyermek szókincse egy bizonyos szinten megreked, szegényes a gagyogása, egy szótagú szavak szintjén megáll, hetekig nincsen fejlődés a szókincsben. Ha kicsi gyermek beszédfejlődését szeretnénk szakemberrel segíteni, speciálisan olyan logopédust kell keresni, aki 3 év alatti gyermekekkel is foglalkozik. Ezen kívül felkereshetők olyan, korai fejlesztéssel foglalkozó intézmények, korai fejlesztő központok, ahol a megfelelő segítséget megadják ebben az életkorban is mind a mozgás-, mind a beszédfejlesztés szintjén.

Evés: Ebben a korban megjelenik a gyermekeknél az az igény, hogy önállóan egyenek. Amiben segíteni tudjuk őket, hogy nem etetjük őket, mert az a spontán érésüket veti vissza. Egy óvodaérett gyermek képes önállóan, kanállal enni, pohárból inni. Fontos, hogy az óvodában a felnőttektől elfogadja az ételt.

Szobatisztaság: Egy óvodaérett gyermektől szintén elvárható, hogy szobatiszta legyen, mind napközben, mind pedig éjjel. Szükség esetén képes jelezni a felnőtt felé a szükségletét, önállóan el tud menni a mosdóba, és az öltözködést is képes egyedül megoldani. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ha egyszer-egyszer előfordul a nagy játék közben, az probléma lenne. A hangsúly a rendszerességen van.

Önállóság: Az önállóság nélkülözhetetlen. Sokkal fontosabb, hogy a gyermek megpróbál magától felöltözni, minthogy tényleg jól is sikerül-e felvenni az adott ruhadarabot. Ismerje meg saját ruhadarabjait, cipőjét! A sok gyakorlás nélkülözhetetlen. Hagyjuk a gyermeket próbálkozni, és ne mi öltöztessük őket, ha elakad, képes legyen segítséget kérni. Mutassuk meg neki, hogyan kell egy-egy ruhadarabot felvenni ahelyett, hogy ráadnánk. Engedjük, hagy csinálja, még ha több időbe is telik. Önállóan mossanak kezet, használják a zsebkendőt. A szülő feladata, hogy a gyermek képességeit elősegítse kibontakoztatni. Persze, igény szerint minden gyereknek segítenek az óvónők, dajka nénik.

Társkapcsolatok: Egy óvodaérett gyermek igényli más kortársának a társaságát. Ez megkövetel bizonyos fokú szabálytudatot, hogy ha rövid ideig is, de képes legyen mással együtt játszani, és nem csak egymás mellett játszani. Kortársaival kapcsolatot tud kialakítani, elfogadja mások létezését, más gyermekekben segítőtársakat lát.

Kedves Szülők!
Ha anya és apa is készen áll az ovira, a gyermek is sokkal könnyebben át tudja élni az elválást. Sokszor sétáljanak el az óvoda felé, és mutassák meg a kisgyermeknek, hogy ide fog járni! Beszélgessenek vele arról, hogy mit fog csinálni az óvodában, meséljenek nekik óvodásokról szóló meséket!
A témával kapcsolatban esetleg felmerülő kérdéseikkel forduljanak az óvodapedagógusokhoz, bízva abban, hogy esetleges bizonytalanságaikban megnyugváshoz vezetnek a külső észrevételek, ötletek.

Kívánjuk, hogy az óvodáskor a gyermek életében élményekkel, felfedezésekkel, tanulással teli, izgalmas időszak legyen!

Gönczölné Rákász Zsuzsanna
óvodavezető

Bővebben: Óvodánk életéből - Az óvodaérettségről